Michailangelos Vlassis-Ziakas
Mapping Utopia, 2017
(Interactive web map)
Courtesy the artist, map programming by Io Dogani
Mapping Utopia is an interactive web map which suggests a critical exploration of the utopian imaginary and its relation to violence. The project explores utopias as means of disruption, as imaginaries setting forward processes of violence. Utopias are generally seen as imaginaries which set goals of harmony and peace for communities (states, ethnic groups, classes, religions etc.). In Mapping Utopia, imaginaries such as these are approached as bringing about processes of conflict, exclusion and violence, through their positioning an “other” (state, ethnic group, class, religion etc.) as the obstacle standing in the way of their utopian realization.
To this end, the geographical features of the imaginary island, as described by Sir Thomas More in the book Of A Republic’s Best State And Of The New Island Utopia (1516), were used to create a variation of the utopian island on the basis of the real map of the Balkan peninsula. Images found on the internet regarding state warfare, urban conflict, concentration camps, ideologically and religiously motivated terrorist attacks, etc., which took place in the Balkan peninsula, are noted as manifestations of utopian imaginaries in the altered rendition of the map. Thus, the events brought about by utopian imaginaries appear to draw the (dystopic) map of the troubled Balkan geography.
Furthermore, corresponding to Utopias 54 cities,54 clickable points on the map lead to photographic and video documentations (presented in giff format) of historical, political and social disruptions. The images appeared are accompanied by the year of the event, geographical coordinates of the place, a short historical description and a label classifying each event according to a corresponding utopia.
Το έργο Χαρτογραφώντας την Ουτοπία είναι ένας διαδραστικός διαδικτυακός χάρτης που προτείνει μια κριτική εξερεύνηση του ουτοπικού φανταστικού και τη σύνδεση του με τη βία. Οι ουτοπίες θεωρούνται γενικά ως φαντασιακά που θέτουν στόχους αρμονίας και ειρήνης για κοινότητες (κράτη, εθνοτικές ομάδες, τάξεις, θρησκείες κλπ.). Στο παρόν έργο οι ουτοπίες προσεγγίζονται ως μέσα διάσπασης: ως φαντασιακά τα οποία ενεργοποιούν διαδικασίες σύγκρουσης και βίας καθώς στο μεγαλύτερο μέρος τους τοποθετούν έναν “άλλο” (κράτος, εθνότητα, τάξη, θρησκεία κλπ.) ως εμπόδιο στο δρόμο της πραγματοποίησής τους. Στον παρόν χάρτη παρουσιάζεται ένα αρχείο εικόνων πολεμικών και πολιτικών συγκρούσεων, εγκλεισμών, διωγμών και τρομοκρατικών επιθέσεων, όλες κατεβασμένες από το διαδίκτυο. Οι εν λόγω εικόνες χρησιμοποιούνται ως τεκμήρια εκδηλώσεων ουτοπικών φανταστικών, ενώ τα βίαια γεγονότα που προκαλούνται από τα ουτοπικά φαντασιακά φαίνεται να δημιουργούν μια δυστοπική χαρτογράφηση της βαλκανικής χερσονήσου.
Σε αυτό το πλαίσιο προτείνεται μια εκ νέου χαρτογράφηση της βαλκανικής χερσονήσου βασισμένη στην γεωγραφική περιγραφή του φανταστικού νησιού της Ουτοπίας όπως αυτή δόθηκε από τον συγγραφέα Τόμας Μόρ στο ομώνυμο βιβλίο το 1516. Επιπλέον, σε αντιστοιχία με τις 54 πόλεις της Ουτοπίας, 54 σημεία με δυνατότητα κλικ στο χάρτη οδηγούν σε φωτογραφικές και βιντεοσκοπημένες τεκμηριώσεις (παρουσιάζονται με μορφή .giff) ιστορικών, πολιτικών και κοινωνικών αναταραχών. Οι εικόνες που εμφανίζονται συνοδεύονται από το έτος της εκδήλωσης, τις γεωγραφικές συντεταγμένες του τόπου, μια σύντομη ιστορική περιγραφή και μια ετικέτα που ταξινομεί κάθε εκδήλωση σύμφωνα με μια αντίστοιχη ουτοπία.
Ο Μιχαηλάγγελος Βλάσσης-Ζιάκας είναι εικαστικός με έδρα την Αθήνα. Φοίτησε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας (ΑΣΚΤ) την περίοδο 2007-2012 στο εργαστήριο ζωγραφικής και ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές στο πεδίο της μουσειολογίας στο University College London Qatar (UCLQ) το 2015.
Το έργo του αποτελείται από κινούμενη και στατική εικόνα, οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις και επεξεργασμένο αρχείο, ενώ ενημερώνεται από τα πεδία των κοινωνικών επιστημών, πολιτικής θεωρίας, πειραματικού κινηματογράφου και ντοκιμαντέρ. Έχει λάβει συμμετοχή σε εκθέσεις και Biennale σε Ελλάδα και εξωτερικό.